Weekendje Singapore !! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Cynthia - WaarBenJij.nu Weekendje Singapore !! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Cynthia - WaarBenJij.nu

Weekendje Singapore !!

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

14 Oktober 2012 | Singapore, Singapore

Woensdag 10 oktober – kantoordagje

Zoals gewoonlijk weer een ouderwets dagje op kantoor. Het papier voor de flyers is nog niet geleverd. Ik heb een beetje research gedaan en daarna sneaky aan mijn schoolopdracht gewerkt. Anders komt het nooit af. Tiffany ziet toch niet wat ik aan het doen ben.

Donderdag 11 oktober – flyerdag

Het is weer flyerdag, hiephoi! We zijn al vroeg vertrokken, zodat we hopelijk ook vroeg klaar zijn. We hebben weer wat fijne wijkjes bezocht. Wat een achterstandswijken, zeg. Bij een wijk stond zelfs een nieuwbouwwijk pal naast deze wijk. De nieuwbouwwijk had allemaal super de luxe woningen. Tussen deze twee wijken zat als afscheiding alleen een beetje gras. Nou dat zal je in NL echt niet tegenkomen. Daar zullen ze een grote mega dikke muur plaatsen!

Ik heb echt medelijden met jullie in NL, bijna 2 euro betalen voor een litertje benzine. Hier betaal je voor 1 liter 1.90 ringgit dus nog geen 50 eurocent. Zooo goedkoop. Zelfs voor fout parkeren of parkeren zonder ticket krijg je een bekeuring van 100 ringgit dus 25 euro.

Elk tankstation heeft een gratis toilet. Deze wilde ik even gebruiken. Dus ik netjes wachten. Er stond wel iets op de deur, maar dat kon ik niet lezen (want het was in het Maleis). Na ruim 10 minuten wachten kwam Wani even een kijkje nemen wat ik toch allemaal aan het doen was. Ze begon te lachen. Op de deur stond dat je bij de kassier een sleutel moet ophalen. Wist ik veel! Heb ik dus al die tijd voor een gesloten deur staan wachten haha.

Mijn collega’s hebben heel weinig vrije dagen. Ze hebben maar 13 dagen in een jaar. Dat is nog geen eens 3 weken! Echt weinig. Je kan niet eens lekker op vakantie gaan ofzow. Ik moet maar blij zijn dat ik het weekje vrij heb gekregen wanneer Michael komt.

Morgen moeten Nadine en ik opnieuw naar KLCC voor het maken van foto’s van de borden met de huurders van een aantal kantoorpanden. Aangezien we denken hier al snel mee klaar te zin, hebben we besloten dit weekend Singapore te bezoeken. Ons visum is maar drie maanden geldig en aangezien we iets langer dan 3 maanden in Maleisië verblijven, moeten we het land uit. Als we zondag terug komen is ons visum weer drie maanden geldig. Wat een systeem!

Singapore is maar liefst 6 uur reizen met de bus. Het is zonde om zaterdagochtend heen te gaan en zondagmiddag weer terug. Daarom hebben w besloten de bus van half 3 te pakken. Aangezien we toch in KLCC zijn en we denken wel snel klaar te zijn met het maken van de foto’s, gaan we gewoon stiekem vast naar Singapore. In Singapore is genoeg te zien: Chinatown, Little India, Night Safar, Sentosa eiland. De tijd kunnen we goed gebruiken daar.

Om 16 uur waren Wani en ik klaar met flyeren. Tenminste de flyers waren op. Wani had geen zin om terug te gaan naar het kantoor dus heeft ze me bij mijn appartement af gezet. Lekker een keer op tijd terug! Kon ik mooi vast een hotel/hostel gaan zoeken in Singapore. Aangezien we natuurlijk pas vanmorgen hadden besloten naar Singapore te gaan. Ik heb een leuk hostel gevonden en redelijk in het centrum van Singapore. (check website: http://www.dutch.hostelworld.com/hosteldetails.php/Pillow-Talk-Backpackers-Hostel/Singapore/53662 ) We hebben een bed gereserveerd op een gedeelde vrouwen slaapkamer. We delen dus een kamer met 4 andere vrouwen. De eerste keer sinds ik in Azië ben. Ik ben benieuwd hoe ik het ga vinden en of ik uberhaupt een oog ga dichtdoen. Het went vast wel. Ik neem in ieder geval mijn oordopjes mee.

Vrijdag 12 oktober – op naar Singapore

Ons huisgenoot vertelde dat we beter wel vroeg de bus naar Singapore kunnen boeken, anders zit hij straks vol. Daarom pakken we eerst de bus naar het station. Gelukkig kunnen we vanmiddag met de bus mee en dat voor maar 40 ringgit (10 euro) terwijl we gewoon 6 uur in de bus zitten.

Snel naar Mid Valley (zo heet de wijk in KL) voor het maken van de foto’s, weer terug naar het busstation en op naar Singapore! Whoehoe here we come!!

We waren net een uurtje onderweg. Buiten regende het heel hard. Ik lag languit op de stoel, voetjes omhoog & de rugleuning naar achteren. Mijn oordopjes in en aan het luisteren naar de heerlijke decibel 2012 cd met mijn gedachte bij het geweldige festival van afgelopen zomer met mijn lieve vriendjes. Ineens voel ik druppels op mijn broek vallen. Ik denk nog we hebben toch geen regen gehad tijdens decibel. Ineens schrik ik wakker en zie ik dat mijn broek helemaal nat is. Lekkage in de bus en ik zit er recht onder! Gelukkig was achterin de bus nog ruimte over, snel verkassend en weer lekker verder dromen.

Op de grens van Maleisië moesten we de bus uit, paspoort mee, stempel halen en weer terug de bus in. Maar waar is de bus? De plek waar we waren uitgestapt, mochten we niet meer in. Overal wezen ze dat we de andere kant op moesten lopen. Maar onze bus staat aan deze kant en niet aan de andere kant. Bestond echt geen mogelijkheid dat we erdoorheen kwamen. Dan maar de andere kant op en daar stond onze buschauffeur geduldig op ons te wachten, terwijl alle andere reizigers al in de bus zaten. Als niemand ons verteld dat we daar worden opgepikt, hoe moeten wij dat dan weten? Vervolgens reed de bus 5 minuten en stopte hij weer: de grenscontrole van Singapore. De bus weer uit, ditmaal met bagage en de stempel halen. Aan de andere kant de bus weer in. Ooit leren we het wel.

In de bus hebben we een Argentijns koppel ontmoet. Zij kwamen net uit Indonesië, waar ze echt dolenthousiast over waren. Vooral de Gili eilanden. Als we in december gaan reizen moeten we daar maar eens een kijkje gaan namen.

Tegen half 10 werden we gedropt op de ‘Beach Road’. Aan deze straat ligt het hostel ook. Mooi dichtbij, dachten we. Helaas kwamen we er daar pas achter dat deze straat door heel Singapore loopt en dus aardig wat kilometers lang is. Dus met de MRT (soort trein/metro) naar het hostel gereisd.

In het hostel liggen we dus niet met 6 personen maar met 12 personen op 1 kamer. In totaal zijn er 3 kamers, 2 gemengd en 1 alleen voor vrouwen. Echt kamer kan je het niet noemen, want de muren zijn van gordijnen. Je kan dus letterlijk horen wat de buren zeggen. We lagen eerst in de vrouwenkamer. Daar lagen we pal onder de airco. Dat leek ons niet zo verstandig dus zijn we verhuist naar de gemengde kamer. Op dat moment lagen er alleen maar 2 meisjes. Prima!

We kregen een heel dunne laken als dekbed en een ander (iets langere) konden we gebruiken als hoeslaken. Nou het lakentje (wat het dekbed moest voorstellen) was echt klein! Als ik hem voor me hield kwam het, als het degrond raakt, net niet tot mijn navel. Ik ben blij dat ik niet meer onder de airco slaap. Denk wel dat het vanavond een geklungel wordt om hieronder te slapen!

Eerst ff wat eten. Inmiddels was het al tegen half 11 en ik was uitgehongerd. Op de hoek van het hostel staat een food court. Dat houdt in dat terras met meerdere restaurantjes (corners) wordt gedeeld. Je kan dus ook bij meerdere wat bestellen en dan brengen ze het naar je tafel. Er wordt zelfs bier verkocht! Dat konden we natuurlijk niet weerstaan. In 1 flesje zat zelfs 625 ml. Het eten liet even op zich wachten, terwijl het bier er wel in ging. Ik werd er echt ongelooflijk moe van! Komt wel hard aan, vooral als je de hele dag nog bijna niets gegeten hebt en alweer een tijdje geen alcohol hebt gedronken. Gelukkig hadden we geen plannen voor vanavond en niemand heeft last van mij als ik lekker op het krukje blijf zitten.

Zaterdag 13 oktober – Singapore

Goedemorgen, pff ze dat wel. Wat heb ik een slechte nacht gehad. Ik heb echt geen oog dicht gedaan. Echt! Wat een beroerde nacht. Lag ik op bed, kwamen er drie nieuwe lui bij op onze kamer. Die natuurlijk eerst nog de bedden moesten opmaken enz. Herrie! Vervolgens kwamen de dames van de kamer naast ons terug van hun stapavond en zaten nog wat af te giechelen. Toen was het ff rustig. Tegen half 6 kwamen de 2 meisjes bij ons op de kamer weer thuis. Behoorlijk dronken! Ze proberen stil te zijn, maar dat lukte niet. Waardoor ze allebei begonnen te ginnegappen en toen was het alweer half 8. Tijd om op te staan!

Op naar het centrum! Singapore is echt brandschoon, geen rommel op straat, geen zwervers en overal agenten. Altijd zie je wel iemand met een mopkar lopen, die de grond aan het poetsen is. Zelfs het kauwen van kauwgom is niet toegestaan en in de MRT mag je niet eten of drinken. Streng hoor!

Prachtige gebouwen in Singapore. De leeuw staat symbolisch voor Singapore, daarom kom je hem echt overal tegen. In het centrum staat zelfs een mega grote. We konden er niet echt van genieten want iedereen wilde met ons op de foto. Een kwartier hebben we daar als 2 foto modelletjes gestaan. Haha ze bleven maar komen. Dachten we er eindelijk vanaf te zijn, kwam er een groep Indonesiërs aan die ook even met ons op de foto wilde. Haha! We hadden tickets gekocht voor een boottochtje over de Singapore River, toevallig ging deze hele groep Indonesiërs ook met de boottrip mee! Gezellig! En maar foto’s maken. Ondertussen heb ik wel even 2 telefoonnummers geregeld. Zij wonen in Jakarta en laten we nou toevallig in januari naar Indonesië reizen. Kunnen zij ons mooi een citytrip door Jakarta geven!

’s Middags wilden we heel graag Sentosa bezoeken. Dit is een eiland, waar je door middel van een brug kan komen. Vanaf het centrum van Singapore zijn we gaan lopen naar dit eiland. Het leek op de kaart dichtbij, maar daar hebben we ons aardig in vergist. Halverwege begon het keihard te regenen! Gelukkig liepen we op dat moment door Chinatown. Dus zijn we maar even een aantal shops in geweest en hebben we geluncht. Na de lunch was het weer droog en zijn we verder gaan lopen naar Sentosa.

Onderweg kwamen we een mega appartementencomplex tegen! Hup naar binnen. We zijn met de lift naar de 50ste verdieping gegaan. Wauw wat een uitzicht! Helaas konden we niet naar binnen, daar moest je kaartjes voor kopen op de begane grond. Wisten wij veel! Maar goed vanaf de gang van de lift kon je het ook goed zien. Wel vet en hoog.

Buiten hebben we maar even gevraagd hoe ver het nog lopen is naar Sentosa. Een man vertelde dat we beter met de bus konden gaan. Zelfs met de bus is het nog een half uur, laat staan dat je gaat lopen. Ondertussen was het al tegen 1 uur en we wilden graag tegen 4 uur terug zijn in het hostel. Vanavond gaan we naar de Night Safari. Dus dat wordt allemaal een beetje krap anders. We gaan morgen wel met de MRT naar Sentosa.

In de buurt van het hostel is een mega shopping mall maar veel goedkope stalletjes. Het was echt mega druk! Je kon er amper lopen. We hebben een poging gewaagt om naar binnen te gaan, maar mislukt. Dan maar terug naar het hostel.

De Night Safari gaat om half 8 open. Tegen 6 uur hebben we de MRT genomen en daarna moesten we nog overstappen op de bus. Tegen kwart voor 8 kwamen we aan. Ik had niet verwacht dat we er zolang over zouden reizen, maar goed. De Night Safari is een onderdeel van de dierentuin. Je kan dan ’s nachts zien hoe de dieren leven en wat ze doen. Eerst hebben we een treintje door het park genomen. Wel vet! De dieren waren ook erg dichtbij. Sommige kon je zowat aaien, zo dichtbij. Na deze tour hebben we de wandeltocht door het park genomen. Door het pikke donker met hier en daar een beetje licht! Een oud klasgenootje van ons is dit weekend ook in Singapore. Toevallig kwamen we haar tegen in de Night Safari. Hoe toevallig!

Tegen 11 uur hebben we de bus en MRT terug genomen naar het hostel. Nadine was kapot! Ze lag al te slapen in de bus. Zij is dus ook snel haar bed ingedoken.

Zondag 14 – Singapore

En dat is nacht twee dat ik voor geen meter geslapen heb. De eerste 4 uur als een blok, daarna weer wakker gelegen. Gelukkig was dat nog maar 2 uurtjes, aangezien ik pas tegen 1 uur in bed lag. Op mijn Ipod heb ik de app van Rtl gemist! Die het gelukkig af en toe doet. Ik heb de aflevering van GTST maar terug gekeken, tja moet wat!

Vanmiddag om 3 uur gaat onze bus terug naar Kuala Lumpur. ’s Ochtends poging 2 om Sentosa eiland te bezoeken. Zonder bij stil te staan reizen we met de MRT naar Marina Bay. Klinkt toch aardig dicht bij de zee en het eiland. Helaas was dat niet het geval. Marina Bay ligt ver van Sentosa eiland. Vervolgens moesten we de MRT weer terug nemen en bij een andere halte uitstappen. Hehe tja dat krijg je ervan als je mij vertrouwt.

Je kon kiezen om vanaf het MRT station of the boardwalk (dus lopend) of met de trein naar Sentosa te gaan. Wij kozen er natuurlijk voor om te gaan lopen. Dan zie je veel meer! De wandeltocht was erg mooi. Langs het water en je kon zowel Singapore als Sentosa goed bekijken. Zag er wel fascinerend uit!

Om Sentosa binnen te komen moest je gewoon entree betalen! En wel 1 Singaporese dollar (0,75 eurocent)! Schandalig!!! De entree van Sentosa was echt prachtig. Veel natuur, water en rotsen. Wel mooi gedaan.

Sentosa is het grootste toeristische recreatiegebied van Singapore. Hier komen locals, expats en toeristen om even lekker te genieten van zee, strand en diverse leuke attracties. Het is een pretpark en een natuurgebied in één. De laatste jaren is Sentosa uitgegroeid tot de grootste en meest populaire toeristische attractie in het land. Sinds kort heb je er zelfs het Sentosa Integrated Resort; een mooie naam voor het enorme Sentosa Casino (maar in Singapore wil men het woord Casino graag vermijden). Het is het eerste casino van Singapore en vanaf de opening meteen enorm populair. Wel is het vooral leuk voor toeristen; aangezien de overheid de lokale bevolking van het gokken probeert te weerhouden door 100 Singaporese dollar entreekosten te heffen. Toeristen gaan gratis naar binnen. Er is een dresscode; geen slippers, geen korte broek en geen T-shirts zonder mouwen. Scheelt dat deze dresscode in bijna elk bezienswaardigheid binnen zowel Maleisië als Singapore is.

Sentosa! Wat een aparte eiland, maar wel erg mooi. We wilden het strand bezoeken, maar die was nogal lastig te vinden en een aardig stukje lopen. Waardoor het inmiddels al tegen 1 uur was en we dus alweer terug moesten naar het hostel. Om onze spullen op te halen en de bus te pakken. De bus vertrok op ongeveer 10 minuutjes lopen. Halverwege begon het keihard te regenen! Maar dan ook echt keihard. Voordat ik de paraplu had gepakt, was ik al zeiknat. Bah! Gelukkig reed er een taxi langs, die ons bij de bus heeft gedropt.

Na een busreis van 6 uur, een kwartier staan in een overvolle Monorail (we stonden echt klem!) naar KL Sentral en dan vervolgens nog drie kwartier in een andere bus, zijn we eindelijk weer in het appartement. Voldaan naar een weekendje Singapore! Ik ben kapot. Vroeg naar bed en morgen weer fris aan het werk op mijn stageplaats.