Khoa Sok & Koh Phangan - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Cynthia - WaarBenJij.nu Khoa Sok & Koh Phangan - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Cynthia - WaarBenJij.nu

Khoa Sok & Koh Phangan

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

27 December 2012 | Thailand, Krabi



Vrijdagavond – Stroomuitval

Hmmm heerlijk samen uiteten. Wat vervelend nou. Gelukkig alleen maar voor het ontbijt, de lunch en het diner. Driemaal per dag, valt mee toch? Khoa Sok, het centrum is een straat met ik gok 12 huisjes. Elk huisje heeft een restaurant, een supermarktje en een wasserette. We besluiten bij het restaurantje met de meeste mensen te gaan zitten. Vlak nadat we de noodels en de rijst hadden besteld, wordt het ineens pikke donker. Ik zie geen hand meer voor mijn ogen. Stroomuitval, fijn! De bediening komt al met kaarsen aangelopen. Dit gaat nog wel even duren. Romantisch, dineren in het pikke donker bij kaarslicht.

Zaterdag 22 december – kanoën en nationaal park

We hebben nog steeds geen elektriciteit. Hopelijk in de loop van de dag wel weer. We slapen dan wel in een houten hutje, maar we hebben wel warm water. Echter heb je hier weinig aan zonder elektriciteit.

’s Ochtends gaan we kanoën op de rivier. Een gids gaat met eens mee en roeit ook. Wij hoeven alleen maar te zitten en te genieten van het prachtige uitzicht. Wauw! Veel soorten vogels, vlinders en libellen gezien. Zelfs hing er een echte slang in de boom. Vet! Onze gids maar roeien en roeien. We komen zelfs een paar keer klem te zitten op een boomstronk of een steen, waardoor de gids het water in moest om ons te bevrijden. Hij nat, wij droog. Goed geregeld. De rivier en de natuur is echt geweldig. Wat een rust ook. We horen alleen de vogeltjes fluiten en de kikkers kwaken. Heerlijk!

’s Middags zijn we het nationaal park ingelopen. Dit is tot nu toe 1 van de mooiste parken die ik gezien heb. We hebben echt veel beesten gespot: mega grote spinnen, veel vlinders, gekko’s en een of andere rode salamander/gekko achtig beest. Daarnaast heeft dit park ook mega veel bloedzuigers. Alle mensen die wij tegen komen in het park hebben gewoon kniekousen aan! Btw met park bedoel ik een soort van jungle. Rafflesia bloem (die ik in Cameran Highland heb gezien) groeit hier ook, maar die bevindt zich op 115 kilometer vanaf de ingang. Heb je een beetje een idee hoe groot het park is. We hebben een stuk langs het water gelopen. Een bloedzuiger heeft mij ook te grazen gehad, op mijn voet. Een heel klein plekje, wat maar blijft bloeden. Dat wordt morgen nog wat als we de hele dag de jungle in gaan. Bij terugkomst in ons huisje doet de elektriciteit het weer. Bij ons wel, verderop nog niet.

Zondag 23 december – Tour naar de grotten

Om half 9 worden we door onze gids op gehaald met een mini busje. Nadat we alle andere mensen hebben opgepikt, rijden we door naar onze eindbestemming: het haventje in het nationaal park, zo’n uurtje rijden. Daar worden we met z’n allen in een bootje gepropt en daar gaan we. Wauw wat een prachtige omgeving. Veel water met eilandjes, bergen en veel andere bootjes. Anderhalf uur later, met een houten kont, komen we aan bij allemaal houten hutjes en een floating (drijvend) restaurant. We worden een half uurtje vrij gelaten, om te gaan zwemmen relaxen of wat dan ook. De locals waren de vissen aan het voeren. Grappige oranje visjes. Voordat de tocht naar de grotten begint, moeten we eerst een goede bodem leggen. Lekker rijst met vis en groentes. De ogen en de tanden van de vis zaten er nog aan. Het was echt voortreffelijk, vooral de vis. Buitengewoon! Na de lunch varen we 5 minuten en wordt het tijd voor de tocht naar de grotten. Ik op mijn prachtige oma sandalen en Maarten op z’n wandelschoenen. ‘Ik wil geen sandalen. Ik ben geen oud mens.’ Jaja.. na een paar meter moesten we een rivier door. Daar gaan z’n wandelschoenen, lekker soppen. Ik ben toch een beetje trots op mij sandalen. Nadat we ruim anderhalf uur gelopen hebben, rotsen hebben beklommen, rivieren hebben overgestoken, kwamen we aan bij de grot. Waar ben ik aan begonnen! Van de gids kregen we een geweldig hoofdzaklamp (samen met mijn sandalen staat het echt geweldig!) en kruipend gingen we de grot binnen. Maar ik kan nu wel goed in de gaten houden of er enge spinnen of dergelijke aanwezig zijn in de grot. Of dat de bloedzuiger me aanvallen. In de grot sta ik gelijk tot mijn middel in het water. Whaaa KOUD!! Brrr…we lopen rustig verder. (Meer klimmen/klauteren vanwege alle rotsen). Het is echt pikke donker. Het enige licht wat je ziet is van onze trendy koplampen. Ik probeer zo min mogelijk de rotsen aan te raken (met mijn handen). Voor je het weet grijp ik zo in een spin. Van mijn gegil zal spontaan de hele grot in elkaar storten en dat moeten we natuurlijk niet hebben. Ik heb moeite om me evenwicht te bewaren. Al die rotsen op de grond, maken het mij niet gemakkelijk. Opeens komen we aan bij een waterval van wel 3 meter hoog. De enige uitweg is om deze te beklimmen. De gids klimt als een aapje omhoog, links zijn voet tegen de rots en zijn rechtervoet aan de andere kant tegen de rots. Makkie! Nou… waar is de ladder? Een meisje voor mij ziet het ook niet meer zitten. Door de gidsen wordt ze geholpen en ze redt het gewoon! Dan kan ik het ook. Met trillende handjes klim ik omhoog en ik red het! Ik heb wel de voet van de gids geplat, want daar moest ik op staan, maar dat maakt niet uit. Ik heb het gered! Hiephoi! Iedereen overigens. We lopen, klauteren en zwemmen verder. We komen bij een groter oppervlakte, waar we zelfs het water uit kunnen. Check, geen bloedzuigers! Als ik omhoog kijk zie ik allemaal vleesmuizen. De gids fluit voor de gein, waarbij ze allemaal weg vliegen. Vet! We lopen verder en komen zelfs kleine krabbetjes tegen. Cool. Zoveel leven in een grot! We komen zelfs een reuze spin tegen. Iell!! Die had ik nou net niet hoeven te zien, bah. Ruim anderhalf uur nadat we de grot zijn ingekropen, zie ik het licht weer. Wat was dit vet. Echt een van de mooiste tochten die ik tot nu toe gehad heb. Wauw! Echt een aanrader, voor degene die van plan is naar Khoa Sok te gaan. Nu nog 2 uur terug lopen naar de boot. Halverwege wordt het ineens mega donker en begint het keihard te regen. Het scheelt dat ik al drijfnat was dus dat beetje regen kan er ook nog wel bij. De paden veranderen in korte tijd in rivieren met veel modderen. Hehe gewoon dwars door de modder lopen. Opeens heb ik geen sandalen meer aan, maar mooie zwarte laarzen. Aangekomen bij de boot heb ik mijn voeten maar buitenboord gehangen. Kijk mijn sandalen zijn er nog (en zonder bloedzuigers yes). Met de boot varen we terug naar de floating restaurant. Toen we er bijna waren zei de gids voor de gein wie wil zwemmen, ga je gang. Ok! En ik lag al in het water. De gids stond er raar van op te kijken. Ik was toch al drijf nat en zat zwaar onder de modder, dus ff in bad! Na een half uur was het gelukkig droog en zijn we terug gevaren naar de bus. Waar we door de gids bij ons hotel zijn gedumpt. Douche, eten, relaxen en naar bed.

Maandag 24 december – van Khoa Sok naar Koh Phangan

Om 6 uur ’s ochtends staat ons busje voor de deur. Vandaag reizen we per bus en boot naar Koh Phangan, een eiland vooral bekend van de full moon partys. Op dit eiland brengen we de kerstdagen door op een resort. De bootreis was echt een ramp. Na 5 minuten zat al iemand te kotsen. Lekker! Des te beroerder ik werd, fijn. Oordopjes in, muziek op z’n hards en vooruit staren naar de televisie. Zo lang ik recht vooruit bleef kijken naar 1 punt ging het aardig goed. Ondertussen werden de plastic zakjes uitgedeeld (en gevuld). De boottocht werd erger en erger, de zee ruiger. De boot stuiterde een aantal keer behoorlijk op de golven en toen waren we al op Koh Phangan. Ik natuurlijk weer zo beroerd als een hond. Gelukkig hadden we geregeld dat zo’n mannetje van het resort ons op kwam halen. Met een bordje ‘Jonathan’ stond hij ons op te wachten. Ik weet dat Maartens Engels slecht is, maar zo slecht. Snel inchecken en plat op bed. Bah! Alles draait. Nadat ik even gelegen heb, ging het redelijk en zijn we het centrum van het dorpje ingegaan. Wat gegeten en lekker het bed in.

Dinsdag 25 december – broem broem op eerste kerstdag

Met de kerstdagen op een warm tropisch eiland. Vaak een droom en voor mij de werkelijkheid. De ochtend hebben we heerlijk op een scootertje over het noorden van het eiland gecrost. Tegen lunchtijd zijn we op het strand gaan liggen en er niet meer vanaf gekomen. Alleen om af en toe een frisse duik te nemen.

Het is kerst dus we besluiten heerlijk uitgebreid te gaan dineren. Tijdens het toeren hebben we een leuk restaurantje aan het water gezien. We hebben een tafeltje gereserveerd aan het water. Super! We hebben 5 gerechten besteld. Een soort van buffet wat we ervan gemaakt hadden. De hele tafel stond vol met eten en dat voor maar 2 man hehe. We zaten bommetje vol en dat voor maar 11 euro samen inclusief 2 drankjes ieder.

Om 10 uur vertrekt de bus naar de full moon party op het strand. Wat een gekkenhuis daar! Allemaal kraampjes met kleine emmertjes met flesjes met drank erin. Echt goeie sterke drank als whiskey en pure rum gemixt met een ander alcoholisch drankje. Na 1 emmertje lig ik plat op de grond, aangezien ik nu al bijna vier maanden haast geen alcohol heb gezien. Ik besluit het maar gewoon bij bier te laten. Het feest is opgebouwd uit diverse area. Het centrum met kraampjes en winkeltjes, een aantal barrertje die harde muziek draaien. Aan het strand zitten drie grote bars waar de boxen zo ongeveer buiten staan. Ook zit er een relax bar. Waar je aan een tafeltje op de grond kan relaxen. Zelfs wordt er veel vuurwerk afgestoken. Gewoon door het personeel midden in het publiek in een plastic coca cola fles. Helemaal gek! Een pijl eindigt ook 1 keer iets te dichtbij op de grond voordat hij af gaat. Gelukkig stond ik daar niet! Na een dansje te hebben gemaakt vonden we het wel goed geweest.

Woensdag 26 december – broem broem tot bovenaan de berg

Eigenlijk wilde we vandaag een toer make naar Koh Tao, een eiland waar je blijkbaar heel mooi kan snorkelen. Momenteel bevindt zich boven het eiland een tropische storm, waardoor de toer niet door gaat. Helaas! We besluiten de scooter een dagje langer te houden en naar de andere kant van het eiland te touren. Echt ver komen we niet. Want de bergen worden stijler en stijler waardoor onze scooter het voor gezien houdt en we mogen gaan lopen. Diverse keren houdt zelfs de weg op en moet je over rotsen en stenen verder. Nou laat maar! We rijden terug naar het strand en gaan daar lekker relaxen, zwemmen en snorkelen. Helaas zien we vrij weinig. In verband met de storm op Khoa Sok is de zee ruiger waardoor de vissen zijn vertrokken.
Tegen 5 uur a half 6 gaat de zon onder. We besluiten terug te gaan naar het restaurant waar we gisteravond hebben gegeten. Daar zit je namelijk echt recht voor de zon en kunnen we de zon onder genot van een biertje zien ondergaan. We hebben ook echt prachtige foto’s kunnen schieten.

’s Avonds hebben we gegeten bij een ander restaurant in het centrum, maar wel aan de zee. Echt een prachtige en relaxte plek. Ditmaal hebben we voor 25 euro samen gegeten, terwijl we nu 1 voorgerecht samen hebben gedeeld en beide een hoofdgerecht hadden. Het was wel erg lekker! Ik heb zelfs een wijntje gedronken!!

Donderdag 26 december – Koh Phangan naar Krabi

Om 6 uur ’s ochtends staat de taxi voor ons klaar om ons naar de haven te brengen. Na ja, 6 uur, zeg maar kwart over 6 nadat ik de taxichauffeur heb wakker gebeld. Met de boot terug naar het platteland en vanuit daar met de boot naar Krabi. De bootreis was een stuk relaxer! De storm is bijna weggetrokken en dat kon je goed aan de zee merken. In Krabi hebben we een hostel gezocht, met gedeelde badkamer. Lekker rondgelopen in het plaatsje, winkeltjes bezocht en in de bar wat gedronken. Morgen trekken we alweer verder, naar Koh Lanta. Een eiland! Eigenlijk stond dit niet op onze planning, maar Krabi is echt geen plek waar je langer dan 1 nacht moet blijven. Aangezien we pas op 31 december in Koh Phi Phi (bekende strand van film the beach) hoeven te zijn, besluiten we een paar dagen op Koh Lanta te verblijven. De stranden en de eilanden eromheen schijnen echt prachtig te zijn. Nou ik ben benieuwd wat we zullen aantreffen.

Hebben jullie allemaal fijne kerstdagen gehad?

Tot snel !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Op 3 september vlieg ik naar Abu Dhabi, waar ik een stop over maak van 3 nachten. Vervolgens vlieg ik donderdagochtend naar Kuala Lumpur. In deze stad ga ik 3 maanden stage lopen bij YY Property Solutions. Op 7 december vliegen Maarten en Simone over. Samen gaan we voor 2 maanden reizen door Maleisie, Thailand en Indonesie. Op 8 februari 2013 zit onze vakantie erop en vliegen we terug naar Nederland.

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 42186

Voorgaande reizen:

08 December 2012 - 08 Februari 2013

Van Chiang Mai naar Lombok

03 September 2012 - 08 December 2012

Stage lopen in Kuala Lumpur

Landen bezocht: